Zabawa logopedyczna – Wielkanocne, spękane jajo

Mam dla Was zabawę w sam raz na Wielki Tydzień. Wersja łatwiejsza nadaje się już dla przedszkolaków, z wersją trudniejszą u mnie radzą sobie szkolniaki i bardziej spostrzegawcze zerówczaki.

Potrzebujemy:
(do wersji łatwiejszej)
szablon spękanej pisanki
– materiały, które będą potrzebne do wypełnienia (czytaj dalej)

(do wersji trudniejszej)
– kilka arkuszy kolorowego papieru (u mnie jest ten barwiony w masie, dwustronnie kolorowy) i jeden biały z wydrukowanym szablonem pisanki
– nożyczki

Wersja łatwiejsza:
– kolorowanie elementów skorupki
– malowanie farbkami
– wypełnianie plasteliną
– obsypywanie brokatami
I co tylko wyobraźnia przyniesie.

Wersja łatwiejsza logopedyczna – każdy kawałek skorupki ma swoje zadanie – ćwiczenie, materiał językowy. Gdy jesteśmy na etapie utrwalania głoski we frazach i dalej lub pracujemy na materiale obrazkowym, to moja propozycja jest taka, żeby każdy kawałek oznaczyć innym kolorem, symbolem, cyfrą, literą etc. Na stole rozkładamy kartoniki z jednakowym oznaczeniem, na odwrocie których będzie napisany materiał językowy bądź narysowany obrazek.

W nagrodę za poprawne wykonanie zadania dziecko ozdabia odpowiedni kawałek skorupki.

Na zdjęciu poniżej jajo, które pomaga rozruszać jęzorek do głoski r (zdjęcie słabej jakości, bo komórkowe ):

20160318_122653~2a

 

Wersja trudniejsza: układamy jajeczne puzzle.

Na kolorowych arkuszach kopiujemy szablon jaja.

Obraz 002a

Obraz 003a

Zaczyna się najbardziej żmudny etap przygotowania – wycinamy wszystkie elementy w różnych kolorach.
Gdy tak jak ja macie arkusze barwione w masie proponuję zamalować tył, aby było wiadomo którą stroną element należy dopasowywać.

Obraza

Zabawa logopedyczna przebiega podobnie jak w wersji łatwiejszej. Gdy dziecko odnajdzie miejsce dla konkretnego elementu, wykonuje ukryte w nim zadanie.

W nagrodę za poprawne wykonanie zadania – przykleja element.

Obraz 009ab

Gdy chcemy mieć jajo wielokrotnego użytku, wszystko laminujemy. Gdy chcemy utrwalić pomoc dla konkretnej głoski laminujemy jajo już opisane, jeśli wolimy mieć jedną pomoc dla różnych głosek – laminujemy nieopisane i piszemy po laminacie pisakiem suchościeralnym. Elementy mocujemy masą samoprzylepną.

Inny pomysł na zabawę logopedyczną, żeby nie było to takie sobie tylko układanie.

Do pudełeczka wrzucamy kartoniki z materiałem wyrazowym, obrazkowym, etc. Słowem, to nad czym akurat pracujemy. Na każdym kartoniku znajduje się też numer. Jeśli posługujecie się moim szablonem, to numerujemy od 1 do 21, bo tyle akurat kawałków wyszło. Na szablonie numerujemy kawałki skorupki. Dziecko losuje kartonik z pudełka, odczytuje napis/nazywa obrazek, a następnie odszukuje na szablonie numer, który był przyporządkowany do kartonika. Na koniec spośród kolorowych elementów układanki wybiera ten, który w tym miejscu będzie pasował.

Miłej zabawy 🙂

6,728 total views, 1 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge