Słowa, słowa, słowa – jak je rozgryźć, czyli ile tak naprawdę mówi Twoje dziecko

Słowo. Co pierwsze przychodzi na myśl? Stół, mama, kwiat, pogoda… Można by mnożyć. Tak mówimy my, dorośli. A małe dziecko? Co w jego przypadku jest słowem? Jak sprawdzić, czy dziecko mieści się w „normach słownikowych”? Co logopeda ma na myśli mówiąc, że w tym i tym wieku dziecko powinno mówić tyle i tyle słów?

słowo

Owo nasze magiczne słowo to nic innego, jak zbiór głosek, który ZAWSZE oznacza to samo. Oto cała definicja. Ok, jak zatem przełożyć to „na nasze”?

Pokazujesz dziecku kurę i pytasz co to. Dziecko mówi „ko ko”? A może mówi „ku”? Albo jeszcze inaczej? Dziecko zawsze nazywa kurę w ten sposób? Brawo – macie słowo 🙂 Na początku to nie muszą być pełne, właściwie nazwy, ważne, żeby zawsze oznaczały to samo słowo. I ważne, żeby to słowo miało głoski, było wypowiedziane. Idąc tym tokiem myślenia, słowem NIE BĘDZIE sapnięcie (nawet z użyciem głosu) . Ani jakiś pomruk. Ani żadne westchnięcia, prychnięcia, mlaskanie, kląskanie czy inne nieartykułowane dźwięki wydawane przez nos. Słowo to coś, co ma głoski. Słowo będzie można napisać literami.

 

Dla zobrazowania przedstawię słownictwo Wiktorii sprzed 2 lat (miała wtedy 14 miesięcy):

„mama” – mama

„tata” – tata

„pa pa” – pożegnanie

„ba” – banan, babcia

„pa” – pani, pan, pasta

„dzia” – dziadek

„mi mi” – picie

„si si” – siku

„mniam” – coś pysznego

„mi” – miś

„bu” – buty

„au au” – halo halo, telefon, coś bolesnego

„be be” – bębenek, baranek i owieczka

„kap kap” – pada, krople

„pu pu” – puk puk

„dzici” – dzieci

„ciuś ciuś” – pociąg

„hau hau” – piesek

„miau” – kotek

„muuu” – krowa

„me me” – koza

„pi pi” – myszka

„cił cił” – ptaszek

Na widok konika kląskała (naśladowała stukot kopyt), więc to nie było słowo. Stało się nim, gdy kląskanie zastąpiła  „a ha ha”.

 

Wiadomo, z czasem, wraz z dalszym rozwojem mowy i wzrostem dojrzałości i sprawności artykulatorów, słowa te będą zmieniać swój wygląd i formę. Chodzi tutaj o orientację w zasobie słownictwa czynnego „tu i teraz”.

 

I jak teraz wygląda sytuacja? Twoje dziecko mieści się w „ramach”, które poznaliście tutaj Rozwój mowy dziecka, czyli wiedza troskliwego Rodzica w małej pigułce ?

2,903 total views, 7 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge